AVOCADO – un fruct inedit, deosebit de hrănitor, bogat în grăsimi nutritive, vitaminele E și B6, precum și proteine și fibre

Rețete

Alimentația Optimă se declară fan avocado, un fruct atipic deoarece nu este dulce și nu are acea aciditate specifică fructelor. Iubim avocado datorită capacității sale nutriționale înalte, fiind unul dintre cele mai hrănitoare fructe, datorită gustului său delicat, dar și a versatilității sale culinare, putând fi folosit în atât de multe moduri.

Cel mai frecvent, din lipsă de timp, noi consumăm avocado în cea mai simplă formă posibilă: tăiem fructul pe lungime, scoatem sâmburele, cu ajutorul unui cuțit secționăm pulpa în mai multe pătrățele, stropim cu ulei de măsline și zeamă de lămâie, presărăm puțină sare și mâncăm.

IMG_5806

Dar haideți să vă spunem pe scurt câteva dintre proprietățile și beneficiile acestui minunat fruct.

Avocado se remarcă prin:

1. Cantitatea relativ mică de apă (dacă raportăm la cantitatea de apă pe care o conțin fructele, în general): în jur de 74%. Acest lucru ne dă de înțeles că avem de-a face cu un aliment concentrat, cu valoare nutritivă și calorică ridicate.

2. Grăsimi cu valoare biologică mare (în principal, nesaturate). Grăsimile din avocado se compun din: gliceride (lipide neutre), fosfolipide (importante pentru sistemul nervos) și în cantitate foarte mică, acizi grași liberi (responsabili pentru aroma specifică avocado).

Important de reținut este faptul că acidul oleic este acidul gras cel mai abundent din avocado, la fel ca și în cazul uleiului de măsline.

3. Proteine cu valoare biologică ridicată (aprox 2 gr la 100 gr de fruct), care, deși incomplete, dacă sunt combinate cu proteine din alte legume, valorea lor se multiplică.

4. Vitamina E:

Important de reținut: avocado este fructul proaspăt cel mai bogat în vitamina E, având 2,3 mg de alpha-tocoferol la 100 gr. Niciun aliment de origine animală nu se apropie de această cantitate, nici ouăle (1,05 mg α-TE), nici untul (1,58 mg α-TE). Singurele care întrec avocado în cantitatea de vitamina E sunt nucile, semințele oleaginoase, germenii de grâu și măslinele.

5. Vitamina B6 – foarte importantă pentru funcționarea optimă a neuronilor

Important! Alături de banană, avocado este fructul proaspăt cel mai bogat în B6 (0,5 mg/100 gr).

6. Fier

Important! Avocado este fructul proaspăt cel mai bogat în fier (1,02 mg/100 gr) și acesta este aborbit mai bine decât fierul din alte alimente de origine vegetală.

7. Fibre

Avocado este fructul proaspăt cel mai bogat în fibre (5 gr/100 gr)

RECOMANDĂRI:

Consumul de avocado este recomandat, în special, în următoarele situații:

  • exces de colesterol și trigliceride crescute
  • tulburări circulatorii: arterioscleroză, hipertensiune, boli coronariene (avocado are puțin Na și mult K)
  • boli digestive
  • tulburări nervoase: iritabilitate, depresie
  • anemie
  • sarcină
  • perioade de creștere la copii, adolescenți
  • diabet (porivit unor studii recente)

Probabil că cel mai mare semn de întrebare vi-l ridică prima recomandare. Cum este, oare, posibil ca un aliment bogat în grăsimi și gliceride, să contribuie la reducerea nivelului de colesterol, în special a LDL (cunoscut ca și ”colesterol rău”)? Studii efectuate în anii 1960 (W.C.Grant) și 1992 (Spitalul General din Morella, Mexic) au demonstrat că acest lucru este posibil. O explicație pentru acțiunea hipolipemiantă (reducerea nivelului de grăsime din sânge) ar putea fi conținutul echilibrat de acizi grași și cantitatea ridicată de fibră pe care avocado le conțin, dar pot fi și alte cauze, nedescoperite încă.

Până la noi cercetări, să ne bucurăm de beneficiile acestui fruct minunat și să folosim cât mai multe produse de origine vegetală pentru că acestea ne oferă surprize nebănuite!

IMG_5805

Sursa: informațiile au fost sintetizate și prelucrate din cartea ”Sănătate prin alimentație”, Dr. George D. Pamplona – Roger

By   -   Dec 10, 2014   -   0 Comment
YOU MIGHT ALSO LIKE